Lena og Anne som står bak Funkisferier har brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og er, som dere vet, ofte på reise med assistanse – vi reiser med andre ord sjelden alene. Til og med når vi reiser sammen med venner eller familie er assistenten ofte med og det gir oss frihet til å reise på like premisser som dem. Istedenfor å tenke på assistanse som «femte hjul på vogna», opplever vi at den er et nyttig og nødvendig fjerde hjul. Man greier seg ofte med ei trillebår, men det går langt enklere med fire hjul. Med god opplæring, klare rammer og flinke assistenter, kan vi ha fokus på reisens opplevelser og virkelig kose oss med de andre vi reiser sammen med.
Selvstendighet
De fleste vil forklare ordet «selvstendighet» med det å klare seg selv. Vi føler oss imidlertid mye mer selvstendige når vi har assistanse. Da kan ta egne valg, egne beslutninger og klarer mye mer selv med assistanse enn uten. Hjemme med assistanse kan vi ta vår del av husarbeidet, drive med egne hobbyer når vi vil, bruke så lang tid på badet som vi vil og ha klart dekket bord med fancy middag til kjæresten eller koselige venninnekvelder. På reise kan vi pakke så mange skopar vi vil i kofferten, planlegge mer aktive turer fordi assistanse gir energi og vi kan for eksempel gjøre klar frokosten til familien står opp på hytta. Det er ikke vi som fysisk gjør det, men vi sørger for at det blir gjort gjennom assistentene våre og vi kan bidra til fellesskapet.
Familie og venner hjelper naturligvis til og vi kunne ofte klart oss uten assistenter i mange settinger, men for vår del forsvinner noe av vår selvstendighet når vi må mase eller være avhengig av våre nære – de «hjelper så gjerne», men vi gjør det også så gjerne.
De største fordelene Lena ser når hun har med assistent på kjærestetur er:
- De bruker kortere tid på å gjøre seg klar for dagen og kjæresten får nyte frokosten isteden for å gå i shuttletrafikk i frokostbufféen
- På turer hvor de kun kan ha med manuell rullestol kan de nyte opplevelsene side ved side siden assistenten avlaster med trilling
- Det er ikke alltid kjæresten som må stå i kø for å kjøpe vann eller billetter
- Lena kan overraske med å pynte seg ekstra på kvelden
- Ryddighet rundt arbeidstid gjør at både assistenten får fritid til å lade batteriene OG Lena og kjæresten får alenetid. Assistent på kjærestetur betyr nemlig ikke at man alltid må være tre.
Fordelene Anne ser ved å ha med assistanse på tur med venner og familie:
- Hun kan bidra med matlaging på lik linje med de andre på hyttetur. Noen ganger lager hun til og med sitt berømte surdeigsbrød til frokost!
- Hun kan stå for sin del av rydding og utvask
- Hun kan stå opp tidlig selv om de andre (les: Lena) vil sove veldig lenge
- Hun trenger ikke be venner og familie om hjelp til veldig personlige oppgaver.
- Hun kan shoppe på de butikkene hun vil
Det er en tilvenningsprosess å ha assistent, også på reise. Anne brukte tidligere hjemmesykepleie på reiser der det var mulig (for man har nemlig krav på hjemmesykepleie i den kommunen man oppholder seg selv om det bare er for en helg). Hun opplevde da å få kvalitetstid med familien og fikk litt fri fra organiseringen og planleggingen som følger med å ha med assistent. Hjemmesykepleiens arbeidstid, som Anne selvsagt ikke har noen påvirkning på, la likevel i stor grad premissene for turen. Etter hvert som vi har blitt vant med å ha med assistenter på reise har vi begge innsett hvilken stor frihet det gir!
Arbeidstid og tydelige avtaler
Som arbeidsleder for sine assistenter må man sørge for å følge reglene for arbeidstid, også på reise. Har man mange timer BPA i uken, bruker man sannsynligvis like mange timer på reise som til vanlig. Men arbeidstiden er kanskje annerledes? Det må du i tilfelle snakke med assistenten om og lage en arbeidsplan.
Hvis du har få timer BPA i uken, kan det hende du trenger mer assistanse på reise. Løsningen kan da være å spare litt på timene hver uke for å helle bruke mer når du reiser. Kanskje kan du også søke kommunen om ekstra timer for en bestemt reise. Da forventer nok kommunen at du er tydelig på hvorfor du trenger flere timer på reise. Husk at reise ikke bare er fornøyelsesturer til utlandet, men vi reiser også til familie og nære venner i eksempelvis barndåp og bryllup eller bare for å pleie viktige relasjoner.
De fleste leverandører av BPA har ferdige maler for reiseavtaler. Der må du fylle ut hvor dere skal, hvor lenge reisen varer, arbeidstid (evt. med henvisning til arbeidsplan) og andre forhold som kan være annerledes på reise enn hjemme. Et eksempel på dette kan være at Anne trenger hjelp til å spise. Til vanlig spiser aldri assistenten selv samtidig, men på reise har vi som regel måltidene sammen. Skal da assistenten hjelpe Anne først og så spise selv eller skal hun veksle mellom å spise selv og assistere Anne?
Husk at for en assistent som er med på reise er det alltid en jobbreise som man er med på. Selv om du koser deg og slapper av, er assistenten på jobb. H*n styrer ikke sin egen tid, hva dere skal gjøre, kjenner kanskje ikke de andre som er med og kan ikke bare kose seg å slappe av på samme måte. Derfor er det viktig å sette gode rammer slik at man får pustet godt ut mellom arbeidsøktene, beholder både godt med energi og godt humør.
Selv om det er jobb for assistenten, er det mange som uttrykker at det å være plukket ut til reise er litt stas da man ofte opplever ting man ellers ikke ville gjort og som absolutt skaper variasjon i arbeidshverdagen! Blant Lenas assistenter så Sigrid skyskrapere for første gang i Shanghai, Tina har blitt mektig imponert på konsert med Sir Paul McCartney, Wenche har trosset flyskrekk og reist halve verden rundt og sett koalaer og kenguruer i Australia og samme sted fikk Tonje oppfylt drømmen å kjøre på «feil» side av veien.
Så er det helt klart ikke like spennende og være med på konferansehotell på Gardermoen eller familiehytta. Slik er det vel i alle jobber; at ikke alt man gjør er like gøy, men for oss er assistansen og jobben assistentene gjør like viktig uansett hvor vi er.
Økonomi
Det blir selvsagt dyrere å ha med seg en person eller to ekstra på tur. Heldigvis følger det som regel med en driftskonto til en BPA-ordning. Kommunen avgjør som regel hvor mye som kan settes inn på denne hver måneden. Man kan få dekket utlegg fra denne ved å sende inn kvitteringer til leverandør. Ofte er det arbeidsleder som legger ut og får igjen, men noen kommuner har bestemt at bare assistenten selv kan gjøre dette. Driftsmidlene er ment å dekke alle ekstrautgifter man har fordi man har assistenter i arbeid. Disse midlene kan også brukes til reiseutgiftene til assistentene. Det kan være flybilletter, inngangsbillett til fornøyelsespark, togbilletter, hotellrom, mat til assistentene, en ekstra leiebil eller et eget feriehus til assistentene.
Når det gjelder mat, skal assistentene få dekket sine utgifter til mat. Det finnes tre måter å dekke kosten for assistenter på reise:
- Det avtales en sum til assistenten for hvert døgn som h*n kan bruke på mat.
- Arbeidsleder betaler alle måltidene for assistenten, tar vare på kvitteringer og sender inn til leverandør i ettertid for å få det tilbakebetalt.
- Assistenten betaler alle måltidene tar vare på kvitteringer og sender inn til leverandør i ettertid for å få det tilbakebetalt.
Hvilken løsning du bør velge kommer an på leverandør/kommune, hvor mye du har på driftskontoen, hvor lang reisen er, hvor glad du er i å ta vare på kvitteringer osv.
Overnatting ble nevnt tidligere i innlegget. Ofte kan det være så enkelt som at du booker et ekstra hotellrom til assistenten. Dette er noe både Lena og Anne har gjort ofte. For noen kan det også være både naturlig og mest praktisk og dele rom, noe som selvfølgelig må føles okei for begge parter. Anne har også vært på familieturer der familien har leid et feriehus sammen. For at assistentene skal kunne ha et sted å trekke seg tilbake har hun leid et ekstra hus eller en leilighet til assistentene og fått dekket dette av driftsmidlene. Dette har hun gjort både i Florida og i Danmark.
HMS
HMS er like viktig på reise som til vanlig. Før en reise er det lurt å tenke igjennom hvilke HMS-utfordringer man kan møte på på reise, som man ikke har hjemme.
Et eksempel på dette kan være ved flyreise. Dersom man trenger å bli løftet inn til flysetet er det flyselskapet som har ansvaret for å assistere ved dette. Det skjer ikke sjelden at det møter opp én person til å være med på å løfte, mens person nr. to er forsinket. Da hender det at assistenten blir bedt om å å være med å løfte. Dette skjer innimellom med Anne og hun sier alltid nei til dette, samme hvor villig og sterk assistenten er. Assistanse inn på flyet er flyselskapet sitt ansvar. De ansatte er trent i slike situasjoner, ansvarlige og forsikret. Skulle det skje en ulykke er det da utelukkende deres ansvar.
Både vi og assistenten har også et gjensidig ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø også på reisen slik at ingen får «femte hjulet på vogna»-følelsen. God HMS betyr ikke at vi hele tiden må bjuda på og inkludere, men at vi har kommunisert godt om hvordan man skal utøve jobben på reise, når assistenten skal tre mer naturlig i bakgrunnen og at assistenten har god forståelse hvor hvor viktig h*n er når h*n er med på reisen.
Pep talk!
Høres alt dette litt overveldende ut? Det kan vi forstå. Dette innlegget er resultatet av mange år med prøving og feiling. Det blir enklere for hver tur og du lærer etter hvert hva som må planlegges og avtales på forhånd. Assistenter som har vært med en tur eller to vil også en forståelse for hva det innebærer og dere trenger ikke snakke om ALT for hver tur.
Det kreves mer planlegging å reise med assistent enn uten, men vi får så enormt mye igjen for det. Les bare noen av innleggene på bloggen og se hva som kan oppleves! Veldig lite av dette hadde vært mulig uten en BPA-ordning, driftsmidler og gode assistenter.
Les bloggen vår, ta kontakt med din BPA-leverandør for gode råd og la reise-drømmen bli virkelighet!
God tur!
-Lena og Anne-