Tips: flyreiser

På nett kan man lese flere grøsshistorier om flyreiser som resulterer i dårlig assistanse, tapt bagasje og/eller ødelagt rullestoler. Vi velger å fokusere på at disse heller er unntakene til regelen om at flyreiser også går helt fint for oss rullende!

Medbrakte hjul
De fleste flyselskap opererer med 48t frist for reiser med tilleggsutstyr og assistanse. Rullestol eller andre nødvendige hjelpemidler kan som hovedregel medbringes kostnadsfritt, men målene for hva som kan medbringes varierer etter flyselskap og flytype. Ha klar størrelse (høyde x bredde x lengde), vekt og eventuell batteritype når du bestiller. Utenlands er det også klokt å ha med dokumentasjon på batteritype når du reiser da dette kan skape usikkerhet på flyplassen.

Reiser du med egen rullestol bør du insistere på å få ha din egen rullestol til/fra gate, er man påståelig nok er dette oftest mulig (unntaket kan være elektrisk rullestol på enkelte flyplasser). Jo lengre vi har kontroll over egen rullestol, jo mindre blir sjansen for skader. Dersom de helst vil ha stolen inn sammen med bagasjen fordi det er enklest for de og de jo har lånestoler, pleier Lena å kontre med at en lånestol er som å gå med tre nummer for store eller små sjøstøvler en hel arbeidsdag – sko er ikke sko, og stol er ikke stol. Dette setter ting i perspektiv. Det hjelper i alle situasjoner å ta styring i samtaler slik at personalet henvender seg til deg og ikke øvrige reisende – det er jo tross alt vi som er ekspert på våre behov!

Når du leverer rullestolen fra deg (enten ved spesialbagasje eller ved gate) anbefaler vi at du selv pakker sammen og stiller den inn slik den skal fraktes. For manuelle rullestoler er det lurt å legge ned ryggen om det er mulig og ta med puta inn slik at den ikke forsvinner. Elektriske stoler kan man oftest legge bak rygg på og stille inn fotstøtter. Her er det også veldig viktig at du kobler fra strømmen og viser personalet hvordan de frikobler hjulene.

Redusert mobilitet og assistanse deles dette inn i følgende kategorier:
– WCHR (ramp): Vi klarer å gå opp/ned trapp og inn i flyet, men trenger assistanse mellom innsjekk/gate/utgang
– WCHS (steps): Vi klarer å gå inni flyet. Assistanse er nødvendig helt frem til flyet og må ha heis eller bæring dersom det er trapp opp til flyet.
– WCHC (cabin seat): Vi klarer ikke forflytte oss på egenhånd og assistanse er nødvendig helt frem til setet.
Erfaringsmessig er det enklere å bare oppgi koden vår, enn å forklare kundekonsulent/flyplasspersonale hva vi trenger. På langturer kan du også be om en kabinstol med på reisen i tilfelle toalettbesøk.

Hvis du er redd for at det skal bli mye styr, spesielt på turer med mellomlandinger, kan vi betrygge dere med at reisefølgene vi har hatt har vært svært misunnelig på hvor effektivt det kan være på store flyplasser med ekstra sikkerhets- og/eller passkontroller når vi har servicepersonale på flyplassen som guider oss rundt snarveier. I utlandet kan språk bli utfordrende, men det er utrolig hvor langt man kommer med kreativt kroppsspråk!

Nødproviant i håndbagasjen
For flere av oss funkisreisende kan det være utfordrende å raskt finne medisiner eller passende klær dersom bagasjen skulle bli borte. Det kan derfor være klokt å pakke en god håndbagasje med det mest nødvendige om uhellet skulle være ute.